پزشکیان: قدم اول در «رونق تولید» ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است

رئیس‌جمهور گفت: در رابطه با رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. اکثر تولیدکنندگان در رابطه با FATF با مشکلاتی مواجه هستند و باید در این زمینه تسهیل گری کنیم.

به گزارش اگزیم نیوز، مسعود پزشکیان در نشست خبری امروز(دوشنبه)، مبنی براینکه برنامه های دولت چهاردهم در زمینه رونق تولید و دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی ( براساس برنامه هفتم و سیاست های کلی نظام و رهبری) و همچنین رفع مشکلات مرتبط با ناترازی انرژی از جمله بنزین و برق با توجه به حساسیت مردم و اثر مستقیم هرگونه اقدام در این حوزه بر وضعیت زندگی و سفره مردم چیست؟، گفت: در رابطه با رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. اکثر تولیدکنندگان در رابطه با FATF با مشکلاتی مواجه هستند و باید در این زمینه تسهیل گری کنیم.
وی افزود: از نظر کارشناسان برای حل مشکلات کشور نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه در رابطه با ناترازی، امکان ادامه وضعیت اقتصادی کشور با این روند روز به روز بدتر می شود. در حوزه انرژی، پولی و محیط زیست ناترازی داریم و اگر رها کنیم روز به روز وضعیت بدتر می شود، گفت: از شما رسانه ها می‌خواهیم برای حل ناترازی های کشور به ما کمک کنید و ایده دهید. اگر بگوییم به ناترازی دست نزنید صدا بلند می‌شود و امکان برون رفت از این مشکلات وجود نخواهد داشت.

درباره FATF به مجمع تشخیص نامه می‌نویسم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر بتوانیم FATF و برجام را حل کرده و روابط‌مان را با دنیا اصلاح کنیم، می‌توانیم به اهداف چشم‌انداز برسیم،گفت: برای رفع تحریم‌ها و FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه خواهم نوشت.

پزشکیان در نخستین نشست خبری خود که با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است، در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر این‌که دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند؟ افزود: در رابطه با رفع تحریم‌ها ما چاره‌ای نداریم جز اینکه بحث FATF را حل کنیم. نامه‌ای هم به تشخیص مصلحت حتما خواهم نوشت، برای اینکه دوباره بحث FATF را به جریان بگذارند تا بتوانیم حلش کنیم و باید  حل شود.

وی با بیان اینکه در رابطه با مسائل خارجی تلاش می‌کنیم ارتباطاتمان را در اول و با اولویت با کشورهای همسایه بهبود ببخشیم، افزود: در سفری هم که به عراق و اقلیم کردستان عراق و بصره و خود بغداد داشتیم با مسئولان آنجا صحبت کردیم. بیشتر این نگاه را داشتند که برنامه‌های راهبردی با آنها بنویسیم و پروژه‌های مشترکی با هم داشته باشیم.
رئیس جمهور افزود: همین کار را می‌تونیم با پاکستان و ترکمنستان و آذربایجان و ترکیه و کشورهای همسایه دیگری که داریم داشته باشیم و طبیعتاً همان چیزی که گفتید کاملاً درست است، لازمه رشد ایجاد بازار آزادی است که بتوانیم ارتباطات و سرمایه‌گذاری های خارجی را ایجاد کنیم. دیپلماسی خارجی را بر مبنای عزت و حکمت و مصلحت حتما به پیش می‌بریم.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین عملیاتی خواهد شد

پزشکیان در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار چین با اشاره به رابطه بسیار خوبی جمهوری اسلامی ایران با کشور چین، گفت: بیشتر ارتباطات ما با چین،روسیه و کشورهای همسایه است لذا کاری که چین در ارتباط با میانجی‌گری میان ما و عربستان سعودی برای حل مشکلات انجام داد، قدم بزرگ برای هماهنگی در منطقه است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله ایران و چین، نیازمند عملیاتی شدن است، گفت: به عنوان رئیس جمهور مصمم هستم آن چیزی که نوشته شده و قرار بود اجرا شود، دلیل اجرا نشدن آن را بررسی کنیم تا اجرایی و عملیاتی شود.

پزشکیان یادآور شد: ارتباط ما در همان بحثی که در راه‌های ارتباطی بین کشورهای منطقه شکل گرفته است، می‌تواند هدف کشور چین را در دسترسی به بازارهای ایران  و دسترسی ما به چین را کاملا تطبیق دهد و هماهنگ کند.

وی تصریح کرد: می‌خواهیم همان شاهراه‌هایی را درست کنیم که قبلا در مسیر جاده ابریشم وجود داشت و حالا می‌گوییم با امکانات و دسترسی‌ها و تکنولوژی‌های مناسبی آن را پیش ببریم. چرا که مطمئنا ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیکی خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد و در ارتباطات بعدی هم که با هم خواهیم داشت، تلاش می‌کنیم چیزی را که نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری‌ها افزایش پیدا کند.

باید توسعه را به جایی ببریم که امکان توسعه در آن وجود دارد

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره انتقال پایتخت از تهران و عدم امکان ساخت مسکن جدید در تهران، گفت: بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی برای حل معضلات مسکن در تهران و ایجاد  توسعه، باید بین منابع و مصارف نیازها و داشته‌ها تعادل ایجاد کرد. اگر منابع را نبینیم و مصرف را بالا ببریم، قطعا یک روز نابود خواهیم شد.

وی افزود: نشست زمین در تهران از نظر محیط زیستی وحشتناک است. آب‌های زیرزمینی رو به اتمام است و تمام سدهایی که در اطراف تهران است، در صورت کاهش بارندگی تمام خواهد شد. برهمین اساس باید  توسعه را به جایی ببریم که امکان توسعه در آن وجود دارد. اکثر شهرهای بزرگ دنیا کنار دریاست. ما یک امکان بزرگ در کنار خلیج فارس داریم که بسیاری از کشورها حسرت آن را می‌کشند. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید تراکم را به سمتی بکشانیم که در آنها امکان ماندن وجود دارد، اظهار داشت: باید تعادلی بین زیست‌محیط و ادامه زندگی به وجود بیاوریم. همچنین بیشتر کارخانه‌های اطراف تهران، ماده اولیه را از کنار خلیج فارس می‌آورند آن را تبدیل کرده و دوباره به خلیج فارس ارسال می کنند که سبب افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود.

پزشکیان گفت: اینگونه نیست که بگوییم ساخت و ساز مسکن یکدفعه در تهران متوقف خواهد شد، چرا که این یک معضل است. باید رسانه در این زمینه به ما کمک کند. در غیر این صورت با ادامه این روند در همه حوزه‌ها به طرف فروپاشی می‌رویم.

موضوع رانت، فساد، رشوه، زمین خواری و قاچاق را پیگیری می‌کنیم

پزشکیان درباره رانت، فساد، رشوه، زمین خواری و قاچاق گفت: عده ای را مسئول بررسی آنها کرده‌ایم وشنبه در این خصوص جلسه داریم. البته وقتی نایب رئیس مجلس بودم، این مباحث را پیگیری می‌کردم.

وی یادآور شد: اگر بتوانیم کد ملی، کد پستی و کد زمین و ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم را به هم وصل کنیم، هیچ کس نمی‌تواند به راحتی جنسی را قاچاق کند یا نمی‌تواند به راحتی رشوه بگیرد یا در حساب خویشاوندانش واریز کند. چون سیستم کاملا یکپارچه است و امکان تخلف وجود ندارد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: آنچه مردم از آن گلایه دارند، رانت‌ها، رشوه‌ها و دزدی هاست که اگر حل شود، آرامش در مردم ایجاد و ثبات فکری و امنیتی نیز در جامعه ایجاد می شود.  برهمین اساس به دنبال ایجاد شاهراه‌ها هستیم و اگر بتوانیم زیرساخت‌های حمل و نقلی را چنان ایجاد کنیم که به هم متصل شوند و ناترازی‌ها را اصلاح کنیم، «شق القمر» کرده‌ایم.

حضور نماینده‌ای از برنامه و بودجه برای نظارت بر اجرای برنامه هفتم در هر وزارتخانه 

رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار خانه ملت که پرسید «با توجه به مصوبه مجلس در خصوص کمیته راهبری برنامه توسعه، این کمیته چه زمانی تشکیل خواهد شد؟» گفت: قانون برنامه برای هر وزارتخانه بند به بند مشخص شده است، دستورالعملی به وزرا ابلاغ شد و قرار است نماینده‌ای از برنامه و بودجه برای نظارت حضور داشته باشد.

پزشکیان افزود: قرار است قانون برنامه مرتبط به هر وزارتخانه و معاونت مربوطه براساس ابزار تعیین شده چارچوب کاری را تعیین و گزارش دهد و در این گزارش قرار است بگوید که کدام بند قانون قابل اجراست و کدام بند قابل اجرا نیست. در همین ابتدا به مجلس اعلام کنیم که این بندها به این دلایل قابل اجرا نیست، چهار سال دیگر نیایید و بگویید اجرا نکرده‌اید.

وی اضافه کرد: آنها که قابل اجراست نیز ما باید تعیین کنیم که چه کسی، با چه امکاناتی، چه کاری را انجام خواهد داد.

اقتصاد ما مریض است و مداخله و عمل می‌خواهد
وی در پاسخ سوال به خبرنگار روزنامه شرق درباره کنترل گرانی‌ها و همچنین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور، گفت: باید مستقر می‌شدیم، سپس با شما خبرنگاران صحبت می‌کردیم؛ تا حدودی ثبات پیدا کرده‌ایم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد ما مریض است و مریض مداخله و عمل می‌خواهد، اظهار کرد: اقتصاد ایران مداخلاتی را طلب می‌کند. باید کمک کنید که بتوانیم روش‌های درمان را اجرایی کنیم. اگر بخواهیم مملکت از این وضعیت خارج شود، باید اقتصاد بیمار را درمان کنیم. ممکن است دارویی که می‌دهیم تلخ باشد پس نباید بگوییم چرا به مردم داروی تلخ می‌دهید.
پزشکیان افزود: اگر لازم شد مداخلاتی انجام می‌دهیم، بپذیریم که این مداخلات می‌تواند آینده روشنی داشته باشد. دعواها اجازه هیچ مداخله‌ای را به هیچ سیاست‌گزاری نداده است. درمان، مداخله نیاز دارد و مداخله مقداری ناملایماتی به همراه دارد که باید آن را بپذیریم.
وی درخصوص مصوبه شورای انقلاب فرهنگی درباره کنگو هم گفت: بنا شده است درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث کنیم.

تورم در تدوین بودجه سال  آینده چگونه کنترل می‌شود؟

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما در مورد چگونگی کنترل تورم در تدوین بودجه سال آینده، گفت:  برای اصلاح این روند باید سه اصل را در مدیریت اجرایی کرد، اینکه در قانون برنامه چه کسی مسئول است؟ چگونه باید عمل کند؟ چگونه پاسخگو باشد؟ این اصل بر اساس چند استراتژی باید انجام شود؛ اگر کسی کار کرد و اثرگذاری داشت باید پاداش بگیرد، اگر اثرگذاری و موفقیت نداشت چرا باید پاداش بگیرد؟

کد خبر 75923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =